Icoana Maicii Domnului din Kiev-Bratsk (6 septembrie)

Trimite acest articol mai departe!

Icoana Maicii Domnului din Kiev-Bratskt, este o icoană bizantină veche alături de care de-a lungul timpului mulțimi de oameni și-au găsit  sprijin, alinare și speranță în nevoințele vieții, o icoana în care este zugrăvită în mod evident iubirea și tandrețea reciprocă, a Mamei și a Fiului.

Fragment din Evanghelia zilei-Luca Cap 10, 16

"Cel ce vă ascultă pe voi pe Mine Mă ascultă, şi cel ce se leapădă de voi se leapădă de Mine; iar cine se leapădă de Mine se leapădă de Cel ce M-a trimis pe Mine."

Prăznuire

Icoana Maicii Domnului din Kiev-Bratsk este prăznuită de patru ori în timpul anului: 6 septembrie, 10 mai, 2 iunie și sâmbăta din săptămâna a cincea a Postului Mare.

Toate aceste zile sunt închinate arătării miraculoase din anul 1654 a sfintei icoane.

Locație

În prezent, icoana originală este considerată dispărută,  dar o copie exactă a icoanei se află în Mănăstirea Acoperămâtul  Maicii Domnului din Kiev.

Iconografie

Icoana Maicii Domnului de la  Kiev-Brotherly aparține tipului iconografic  Eleusa, care în limba greacă înseamnă „Milostiv”, sau „Tandrețe”, curent s-a dezvoltat în arta bizantină târzie, dar care a înflorit cu atât mai mult în Rusia.

O trăsătură distinctă a aceastei sfinte icoane, este aceea că mâna Pruncului Iisus este ținută în mâna Fecioarei Măria. Unii experți cred că acest detaliu indică apartenența acesteia la tipul de iconografie occidentală, „romană”.

Pictată în tempera pe o placă de lemn, icoana a fost decorată cu smaralde, perle și diamante.

Istoric

Apariția  și începuturile slăvirii sfintei icoane

Conform uneia dintre legende, în anul 1131, prințului Kievului Mstislav i s-a oferit o icoană a Maicii Domnului, pictată pe un fragment din masa la care a luat masa Iisus Hristos. Icoana a fost plasată în Mănăstirea Fecioarelor din Vyshgorod, situată în regiunea Kiev.

Mulți ani mai târziu, în anul 1654, se spune că icoana a apărut în mod inexplicabil în Biserica Sfinților Boris și Gleb-Borisoglebsk, din același oraș Vyshgorod.

Descrierea apariției miraculoase a icoanei este păstrată în lucrarea lui Hrushevsky „Istoria Ucrainei-Rus”.

Armata lituaniană, condusă de prințul lor Radziwill, pregătindu-se să atace Kievul pentru al jefui, s-a oprit într-o tabără din Vyshgorod. În mod firesc, în Vyshgorod, lituanienii - jumătate păgâni, jumătate catolici (precum și calvinișți) au început să jefuiască orașul, fără să se oprească nici măcar în fața altarului.

Ajunși și la biserica  unde se afla icoana Maicii Domnului, unul dintre soldați, vrând să-i insulte pe toți ortodocșii, a lovit cu  o armă fața Maicii Domnului, lăsând un semn din care a început să curgă sânge, parcă ca dintr-o rană.

În aceeași noapte, Maica Domnului i s-a arătat lui Radziwill și l-a amenințat că, dacă nu îl pedepsește pe infractorul ei, nu îl vă lăsa în viață. Dimineața, Radziwill a ordonat să-l găsească pe ateu, să-l spânzureze și să plece în grabă din Vyshgorod, fără a provoca nici o stricăciune.

Iar icoana, glorificată de oamenii recunoscători din Vyshgorod, a devenit unul dintre lucrurile slăvite de credincioșii creștini ai orașului.

Mai mult, în istoria icoanei este descris episodul următor:

„În 1662, când hoarda tătară, unită cu polonezii, a traversat Niprul la Vyshgorod, scânduri și icoane au fost luate din biserică”.

Evenimentul avea loc în timpul războiului ruso-polonez (1654-1667). Orașul a suferit mari pagube de la tătarii din Crimeea care au luptat de partea polonezilor. Biserica Sfinților Mucenici Boris și Gleb fost devastată și profanată. Cu toate acestea, Providența lui Dumnezeu a păstrat icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului. Astfel, credincioșii neputând ascunde icoana, au scos-o din biserică și au pus-o să plutească de-a lungul Niprului.

Odată cu cursul Niprului, icoana Maicii Domnului a fost ajuns pe malurile Kievului, în locul numit Podil, vizavi de Mănăstirea Frăției (cunoscută și sub numele de Mănăstirea Bratsk). Acolo, spune legenda, un tătar a observat sfânta icoană, și a încercat să o folosească pentru a trece Niprul pe ea;   dar de îndată ce a apucat-o, icoana, singură,  a înaintat către mijlocul râului unde a rămas nemișcată. Atunci tătarul speriat, de teamă să nu se înece, a început să strige disperat după  ajutor. Fiind auzit de călungării de la mănăstirea din apropiere, a fost scos din apă, împreună cu sfânta icoană.

În urma acestei fapte minunate, tătarul și-a exprimat dorința de a se converti la  creștinism, fiind mai apoi botezat și tuns călugăr, iar icoana a fost primită, cu cinstea cuvenită și aşezată în Mănăstirea Bratsk.

Începând cu secolul al XVII-lea, venerarea icoanei frățești de la Kiev a Maicii Domnului a fost mare în rândul oamenilor de rând, burgherilor, artizanilor, locuitorilor din Podil, Kozhemyak și alte zone din Kiev.

Podolienii nu au început o singură afacere importantă fără o rugăciune în fața acestei icoane. Tranzacții comerciale (Mănăstirea Fraternească era situată chiar pe una dintre cele mai animate piețe comerciale din Kiev, Aleksandrovskaya, sau cunoscută sub numele de „Kontraktova”), acorduri comerciale și încheierea de contracte de căsătorie, dispute, litigii, toate acestea au fost decise înaintea Iconei Maicii Domnului din Kiev-Bratsk.

Menționarea icoanei în creațiile artistice

O serie de lucrări literare ale clasicilor ucraineni au descris în mod viu influența Icoanei Fraterne asupra vieții și modului de viață al oamenilor din Kiev în secolul al XIX-lea.

Remarcabilul scriitor ucrainean Ivan Nechuy-Levytsky , care a trăit în secolul al XIX-lea la Kiev și i-a cunoscut tradițiile, într-una dintre lucrările sale „Despre Kozhum’yaki”, a arătat ce mare influență a avut icoana Bratsk în rândul oamenilor.

Mihail Starytsky , nu mai puțin celebru dramaturg ucrainean, menționează și icoana Kiev-Bratsk în comedia „Pentru doi iepuri”.

Soarta icoanei în secolul XX

La începutul secolului al XX-lea, sau mai degrabă după 1917, icoana și Mănăstirea Kiev-Bratsk, precum și întregului popor orthodox rus, s-au confruntat cu grele încercări.

În 1919, Mănăstirea Kiev-Bratsky și Academia Teologică din Kiev au fost închise oficial de autoritățile sovietice. Cu toate acestea, academia a funcționat neoficial până la mijlocul anilor 1920 - unii profesori au dat prelegeri și au susținut examene în apartamente private.

În bisericile mănăstirii s-au oficiat slujbe până la începutul anilor 1930, că cele parohiale.

După lichidarea Mănăstirii Frățeșți și închiderea Academiei Teologice din Kiev, icoana a dispărut fără urmă. Când s-a realizat un inventar al valorilor monahale și al sacristiei, în legătură cu naționalizarea proprietății bisericești în anii 1920, icoana nu mai era acolo.

Se știe că la momentul dispariției, icoana era decorată cu o riză scumpă aurită, cu multe camee prețioase.

După dispariția icoanei, a început o perioadă de uitare spirituală. Amintirea icoanei Kiev-Bratsk s-a păstrat doar în calendarul bisericesc și în acele câteva liste de icoane care se aflau în bisericile ortodoxe supraviețuitoare.

În 2007, la marginea Kievului, în satul Gorenka, raionul Kiev-Svyatoshinsky, cu binecuvântarea Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ucrainene, Preafericitul Vladimir, a fost creată o nouă copie a Icoanei Maicii Domnului „Kiev-Bratskaya”, care a fost pictată conform descrierii istorice și a copiilor care au supraviețuit.

Până de curând, icoana Kiev-Bratsk era considerată pierdută, însă în luna noiembrie 2009 a apărut o rază de speranță în redescoperirea acesteia. Astfel, într-un articol al Ninei Parkhomenko, cercetător la Muzeul Național de Artă al Ucrainei, despre „Găsirea Icoanei Kiev-Bratsk a Maicii Domnului”, se spune că după distrugerea Mănăstirii Kiev-Bratsky, icoana a intrat în Lavra Kiev-Pechersk la muzeu, iar din Muzeul Lavrei în anii 30 a ajuns în depozitele Muzeului Național de Artă al Ucrainei. Cu siguranță sunt necesare investigații suplimentare în acest sens.

De-a lungul timpului, au fost multe mănăstiri din Imperiul Rus care au comandat o copie a miraculoasei Icoane Kiev-Bratsk a Maicii Domnului, dorind să aibă această sfântă icoană între zidurile lăcașurilor lor.

Minuni

Această sfântă icoană, după cum am menționat deja, a avut o importanță semnificativă pentru  credincioși creștini. Conform legendelor, legat de icoană, s-au produs numeroase miracole; aceasta i-a protejat pe locuitorii Vyshgorod, iar mai târziu pe cei ai Kievul. Oamenii care au apelau cu rugăciune la Maica Domnului au găsit sprijin și ajutor spiritual.

În fața acestei icoane a  Maicii Domnului oamenii se roagă pentru vindecare, pentru izbăvirea de necazuri și chinuri, pentru bunăstarea familiei. Alții au venit și vin cu nenumărate rugăciuni pentru încheierea de afaceri, de acorduri comerciale, pentru binecuvântări de căsnicii.  Fetele tinere se roagă  să fie salvate de infertilitate și să fie protejeze de nașterile dificile.

Ca și în vremurile de demult, acum această icoană este deosebit de populară printre credincioși. Cei care apelează la ea pentru ajutor obțin în mod miraculos ceea ce își doresc.

Cuvântul Domnului si Rugăciuni

Evanghelia zilei-6 septembrie: Luca-Cap 10, 16-21

  1. Cel ce vă ascultă pe voi pe Mine Mă ascultă, şi cel ce se leapădă de voi se leapădă de Mine; iar cine se leapădă de Mine se leapădă de Cel ce M-a trimis pe Mine.
  2. Şi s-au întors cei şaptezeci (şi doi) cu bucurie, zicând: Doamne, şi demonii ni se supun în numele Tău.
  3. Şi le-a zis: Am văzut pe satana ca un fulger căzând din cer.
  4. Iată, v-am dat putere să călcaţi peste şerpi şi peste scorpii, şi peste toată puterea vrăjmaşului, şi nimic nu vă va vătăma.
  5. Dar nu vă bucuraţi de aceasta, că duhurile vi se pleacă, ci vă bucuraţi că numele voastre sunt scrise în ceruri.
  6. În acesta ceas, El S-a bucurat în Duhul Sfânt şi a zis: Te slăvesc pe Tine, Părinte, Doamne al cerului şi al pământului, că ai ascuns acestea de cei înţelepţi şi de cei pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor. Aşa, Părinte, căci aşa a fost înaintea Ta, bunăvoinţa Ta.

Rugăciune

O, Preasfântă Doamnă, Preacurată Doamnă Maica Domnului. Privește cu ochiul Tău atotmilostiv asupra noastră, venind înaintea chipului Tău cel preacurat, numit Kiev- Bratsky, rugându-ne Ție înaintea lui.

Fie că lumina necreată a Fiului Tău iubit, Domnul nostru Iisus Hristos, să strălucească în inimile noastre. Să se facă voia Lui în toată viața noastră. Fie că El să ne dea iertarea și curățarea de toate păcatele și fărădelegile noastre.

Oamenii  nu au alt ajutor, nici o altă speranță, în afară de Tine, Preacurată.

Ca și în cele mai vechi timpuri, orașul Vyshgorod și țara Kievului te-au slăvit cu semne și minuni din minunata ta icoană, când ai salvat în mod miraculos pe necredinciosul Agar de apa care se îneca în Râul Nipru și l-ai adus nevătămat la mănăstirea din Kiev-Frăție, și acolo ai primit adevărata lui pocăință și, luminându-l cu lumina sfântului botez, l-ai îmbrăcat în treapta îngerească în această mănăstire și ai călăuzit mântuirea și adevărata credință a ortodocșilor spre afirmare.

Pentru aceasta, noi, păcătoșii și nevrednici, cu îndrăzneală cerem și ne rugăm: nu ne lepăda, rugându-ne Ție, înaintea acestei minunate și făcătoare de minuni a Ta icoană. Întărește credința cea dreaptă în noi, dragoste dăruiește dragoste nefățarnică între noi. Fii Stăpâna noastră împotriva tuturor dușmanilor noștri văzuți și nevăzuți; întoarce-i pe cei necredincioși către ortodoxie, călăuzește-i pe credincioși pe calea pocăinței și a mântuirii.

Ajută, Doamnă Stăpână, ridică un templu și o mănăstire celor minunați și slăviți, închinate de Îngeri și oameni, Numele Tău, în cinstea și amintirea chipului miraculos al Fraților Tăi Kiev. Dă, și în acest templu și în această mănăstire, și cu atât mai mult, în sufletele și inimile noastre, să Te slăvim pe Tine, Mijlocitorea și Rugăciunea pentru neamul nostru, și prin Tine vom da slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh, acum, și în vecii vecilor, și în vecii vecilor. Amin.

Bibliografie

https://doxologia.ro
https://pravoslavyy-ru.
https://www-mgarsky--monastery-org
https://pravicon-com.
https://dailyhoro-ru

add_filter(‘jpeg_quality’, function($arg){return 100;});

Contact